Hiilineutraali kaukolämpö pienentää Oriolan CO2-päästöjä lähes neljänneksellä

27.10.2020

Hiilineutraalin kaukolämmön käyttöönotto edistää merkittävästi Oriolan ympäristötavoitteiden saavuttamista. Muutoksen myötä Oriolan käyttämästä energiasta yli 90 prosenttia on uusiutuvaa. Oriolan investointi edistää osaltaan Espoon kaupungin ja Fortumin yhteistä tavoitetta muuttaa Espoon kaukolämpö hiilineutraaliksi 2020-luvulla.

Oriolan Espoossa sijaitseva pääkonttori ja jakelukeskus ovat siirtyneet hiilineutraalin kaukolämmön käyttöön. Fortumin EkoPlus-lämpö tuotetaan 100-prosenttisesti uusiutuvilla biopolttoaineilla ja lämpöpumpuilla hukkalämmöistä.

Hiilineutraalin kaukolämmön käyttöönotto on merkittävä askel kohti Oriolan tavoitteita käyttää vain uusiutuvaa energiaa vuoteen 2022 mennessä ja olla hiilineutraali vuonna 2030.

Hiilineutraaliin kaukolämpöön siirtyminen edistää strategisten ympäristötavoitteidemme saavuttamista. Muutoksella on suuri vaikutus hiilijalanjälkeemme, sillä sen ansiosta CO2-kokonaispäästömme vähenevät noin 23 prosenttia. Lisäksi uusiutuvan energian osuus nousee yli 90 prosenttiin koko konsernin tasolla”, sanoo Tuula Lehto, Oriolan viestintä- ja yritysvastuujohtaja.

Lämmityksen älykäs optimointi hyödyttää myös lähialueen asukkaita

Osana hiilineutraalin kaukolämmön käyttöönottoa Oriola liittyy myös Fortumin kulutusjouston eli kaukolämmön älykkään ohjauksen piiriin. Sen avulla lämmitysenergian tuotanto ja käyttö optimoidaan ympäristöystävällisellä ja taloudellisella tavalla.

Kulutusjoustoon liittyneet kiinteistöt voivat joustaa hetkellisesti lämmitystarpeestaan ilman, että tilojen lämpötilassa tapahtuu huomattavaa muutosta. Näin lämpöä ei hukata vaan ohjataan sinne, missä sitä kulloinkin eniten tarvitaan. Kaukolämmön kulutusjoustoon osallistuvat kiinteistöt mahdollistavat siirtymisen ekologisempaan ja energiatehokkaampaan lämmitykseen isossa mittakaavassa. Espoon alueen kaukolämpö on jo nyt 40-prosenttisesti hiilineutraalia ja viimeistään vuonna 2025 täysin hiiletöntä”, kertoo Fortumin lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminnan asiakkuusjohtaja Pasi Kokko.

Kulutusjoustossa esimerkiksi kotitalouksien lämmityksen kysyntäpiikit kylminä talviaamuina saadaan tasattua liikekiinteistöjen lämmityksen joustolla. Näin vältetään kulutushuippuja tasaavien, yleisesti fossiilista polttoainetta käyttävien tuotantolaitosten käynnistäminen. Oriolan liittyminen kulutusjoustoon edistää näin myös lähialueen asukkaiden kotien ympäristön kannalta kestävää lämmitystä.

Lisätietoa:

Tuula Lehto, viestintä- ja yritysvastuujohtaja, Oriola, tuula.lehto@oriola.com, p. 040 588 5343

Pasi Kokko, asiakkuusjohtaja, Suomen lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminta, Fortum, pasi.kokko@fortum.com, p. 040 169 2500

Oriola on Pohjoismaissa toimiva terveys- ja hyvinvointialan yritys. Autamme ihmisiä elämään terveemmin tuomalla vastuulliset terveyden ja hyvinvoinnin tuotteet ja palvelut heidän saatavilleen. Ruotsissa omistamme maan kolmanneksi suurimman apteekkiketjun Kronans Apotekin. Apteekkien lisäksi annosjakelu-, lääkeneuvonta- ja potilastukipalvelumme edistävät lääkehoidon turvallisuutta ja vaikuttavuutta. Asiantuntijapalvelumme tukevat lääkeyrityksiä koko lääkkeen elinkaaren ajan. Lääkkeiden toimitusketjumme varmistaa luotettavan ja turvallisen jakelun apteekeille, sairaala-apteekeille, eläinlääkäreille sekä muille terveydenhuollon toimijoille. Vuonna 2019 Oriola Oyj:n liikevaihto oli 1,7 miljardia euroa ja meillä työskenteli lähes 4 300 ammattilaista. Oriola Oyj on listattu Nasdaq Helsinki -pörssissä. www.oriola.com/fi