Oriolan lääkejakelu täyttää kaikki viranomaisvaatimukset

22.1.2020

Lehdistötiedote 22.1.2020

Mediassa on tänään uutisoitu Fimean vuoden 2017 tarkastuspöytäkirjasta, joka koski Oriolan uuden toiminnanohjausjärjestelmän epäonnistunutta käyttöönottoa syksyllä 2017. Siitä seurasi vakavia häiriöitä Suomen lääkejakelulle. Kriisin aikana Oriola varmisti lääkkeet niitä tarvitseville yhdessä viranomaisten ja kaikkien lääkejakelun ketjuun kuuluvien toimijoiden, kuten apteekkien, kanssa.

Oriolan lääkkeiden toimitusvarmuus on ollut erinomaisella tasolla yli vuoden ja täyttää kaikki viranomaisvaatimukset. Yhtiölle on tärkeintä varmistaa lääketoimitukset apteekeille ja sairaala-apteekeille kaikissa olosuhteissa. Viranomainen on tarkastanut Oriolan toiminnan normaalin prosessin mukaan syksyn 2017 jälkeen viimeksi vuoden 2018 lopussa, jolloin viranomainen myönsi yhtiölle viiden vuoden mittaisen toimiluvan.

Oriola ei pidä pöytäkirjoihin liittyvää prosessia pyrkimyksenä peitellä asiaa, sillä pöytäkirjan sisältöä on jo käsitelty useaan otteeseen.

”Mielestämme Fimean tarkastuspöytäkirjan ei kuulunut olla julkinen, koska kyseessä oli keskeneräistä tarkastusta koskenut viranomaispöytäkirja, joka käsittelee tarkastettuja toimintoja hyvin yksityiskohtaisesti. Pöytäkirja perustuu viranomaisille antamiimme tietoihin, jotka sisälsivät liikesalaisuuksia. Näkemyksemme mukaan asiakirjajulkisuutta koskevien eri viranomaiskäytäntöjen tulisi olla yhdenmukaisia”, sanoo Oriolan viestintäjohtaja Tuula Lehto.

Tuula Lehto, viestintäjohtaja, p. 040 5885 343, tuula.lehto@oriola.com

Oriola on suomalainen pörssiyhtiö, jolla on vahva asema Ruotsin ja Suomen terveyden ja hyvinvoinnin markkinoilla. Yhdistämme alan toimijat lääkeyrityksistä apteekkeihin ja aina kuluttajiin asti. Edistämme hyvinvointia varmistamalla, että lääkkeet sekä terveyden ja hyvinvoinnin tuotteet toimitetaan perille turvallisesti ja asiakasystävällisesti. Laaja-alaiset palvelumme auttavat lääkeyhtiöitä, apteekkeja ja muita alan toimijoita menestymään. Ruotsissa omistamme maan kolmanneksi suurimman apteekkiketjun, Kronans Apotekin, jonka yli 320 apteekkia tarjoavat asiantuntevaa terveys­ ja hyvinvointineuvontaa sekä laajan, laadukkaan valikoiman tuotteita kuluttajille. Oriola Oyj:n liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja henkilöstön määrä 2 700. Oriola Oyj on listattu Nasdaq Helsinki Oy:n päälistalla. Lisätietoa: www.oriola.com ja www.oriola.com/fi.