Uutishuoneeseen

Oriola myy henkilöstöpalveluliiketoimintansa Eezylle

14.3.2022

Oriola myy apteekeille suunnatun henkilöstöpalveluliiketoiminnan, Farenta Oy:n, koko osakekannan Eezylle. Oriola on Suomen suurin apteekkien henkilöstöpalveluiden tarjoaja, jonka noin 300 Farenta-henkilöstöpalvelun työntekijää työskentelee vuosittain noin 350 apteekissa kautta Suomen. Yrityskauppa on osa Oriolan liiketoimintamallin uudistamista ja selkeyttämistä, eikä sillä ole olennaista vaikutusta Oriolan tulokseen. Farentan vuosiliikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa.

”Keskitymme entistä vahvemmin ydintoimintoihimme lääkkeiden ja terveystuotteiden jakelussa. Olen iloinen, että Farenta ja yhtiössä työskentelevät apteekkien asiantuntijat saavat uuden omistajan henkilöstöpalveluihin keskittyvästä Eezystä. Palvelua hyödyntävät apteekkiasiakkaamme saavat jatkossakin Farentan kautta vahvaa osaamista liiketoimintansa tueksi”, sanoo Oriolan toimitusjohtaja Elisa Markula.

Oriolalla on tärkeä yhteiskunnallinen rooli lääkkeiden sekä muiden terveys- ja hyvinvointituotteiden laadukkaana toimittajana. Lisäksi yhtiö keskittyy lisäpalvelujen tuottamiseen, kuten lääkeyrityksille tarjottaviin asiantuntijapalveluihin sekä annosjakeluun.

”Farenta-henkilöstöpalvelut, alan pioneerina ja markkinajohtajana, sopii erinomaisesti palveluidemme joukkoon. On mahtavaa, kun Eezyn osaajien joukko vahvistuu sadoilla apteekkialan osaajilla ja pääsemme palvelemaan apteekkeja ympäri Suomen. Etenemme määrätietoisesti strategiamme mukaisesti laajentamalla uusille toimialoille. Farenta kasvattaa tavoitteidemme mukaisesti merkittävästi korkeasti koulutettujen osaajiemme määrää”, toteaa Eezyn toimitusjohtaja Sami Asikainen.

Kaupan arvioidaan toteutuvan 1.4.2022. Osapuolet ovat sopineet, ettei kauppahintaa julkisteta.

Lisätietoja:

Tuula Lehto
viestintä- ja yritysvastuujohtaja, Oriola
sähköposti: tuula.lehto@oriola.com

Oriola on Suomessa ja Ruotsissa toimiva terveys- ja hyvinvointialan yritys. Autamme ihmisiä elämään terveemmin tuomalla vastuulliset terveyden ja hyvinvoinnin tuotteet ja palvelut heidän saatavilleen. Ruotsissa omistamme maan kolmanneksi suurimman apteekkiketjun Kronans Apotekin. Apteekkien lisäksi annosjakelu-, lääkeneuvonta- ja potilastukipalvelumme edistävät lääkehoidon turvallisuutta ja vaikuttavuutta. Asiantuntijapalvelumme tukevat lääkeyrityksiä koko lääkkeen elinkaaren ajan. Lääkkeiden toimitusketjumme varmistaa luotettavan ja turvallisen jakelun apteekeille, sairaala-apteekeille, eläinlääkäreille sekä muille terveydenhuollon toimijoille. Vuonna 2021 Oriolan liikevaihto oli 1,9 miljardia euroa ja konsernissa työskenteli noin 4 100 ammattilaista. Oriola Oyj on listattu Nasdaq Helsinki -pörssissä. www.oriola.com/fi

Eezy Oyj:n visiona on olla Suomen merkittävin työelämän uudistaja, joka luo onnistuneita työkokemuksia tarjoamalla henkilöstöpalveluita ja kevytyrittäjyyttä sekä laajan kirjon työelämän asiantuntijapalveluita. Eezy on valtakunnallisesti paikallinen – yhtiö työllistää vuosittain yli 30 000 ihmistä ja palvelee tuhansia asiakkaita. Yhtiön osake noteerataan Helsingin pörssissä. Ketjuliikevaihto vuonna 2021 oli 305 miljoonaa euroa ja tavoitteena on olla toimialan markkinajohtaja.